ראש חודש כסליו - זמן להתחדשות

לחצו על התמונה כדי להגיע לקישור של הכתבה המקורית





מהו ראש חודש? למה אנחנו צריכים אותו, ומה המשמעות שלו בכלל?

לוח השנה היהודי הנו מיוחד במינו, הוא אינו צמוד רק לירח כמו לוח השנה המוסלמי, או רק לשמש כמו לוח השנה הגרגוריאני. הוא עוקב אחרי הירח, אך מדי פעם מתעדכן בהתאם לשמש, כשמעברים את השנה עם חודש אדר כפול.

החודש מתחיל כשירח חדש נולד כביכול, כלומר כשמתחילים לראות שוב את הירח, הלבנה, אחרי שהיא מתכסה בסוף החודש הקודם. ביום בו יש 'מולד הלבנה', ונראה פס דקיק של חצי סהר, זהו היום בו אנו מציינים את ראש החודש, והחודש נמשך כשהירח מתמלא לאיטו והופך ירח מלא באמצע החודש, וגם כשהוא נחסר וחוזר להיות דקיק עד שנעלם לחלוטין.

"ראשי חדשים לעמך נתת, זמן כפרה לכל תולדותם". מילים אלו לקוחות מתוך תפילת ה'מוסף' לראש חודש, ובהן טמונה המשמעות של היום הגדול הזה.

מהו ראש חודש? למה אנחנו צריכים אותו, ומה המשמעות שלו בכלל?

עוד בהיותם בארץ מצרים, ציווה הקב"ה את עם ישראל לנהל לוח שנה שמתחיל בחודש ניסן, וכולל 12 חודשים.

חז"ל אומרים שישראל נמשלו ללבנה, ואומות העולם – הגויים, נמשלו לחמה. כשהירח מתחדש ונולד מחדש כביכול, גם עם ישראל מתחדש, באופן כללי וגם כל אחד ואחד מאתנו באופן פרטי.

היום, ראש חודש כסליו זהו יום בו אנחנו מתחדשים שוב. ההתחדשות מאפשרת לנו לבחור אלו חלקים מהמטען שאנו נושאים אתנו נמשיך לקחת גם לחודש הבא, ועל מה אנחנו רוצים לוותר ולהשאיר מאחור.

בראש חודש, הקדוש ברוך הוא מכפר לנו על חטאי העבר, החטאים נמחקים הרוע מתגמד ונעלם, ואילו המצוות, המעשים הטובים והזכויות שרכשנו, ממשיכות אתנו הלאה, לחודש החדש.

כך זה בכל חודש, וכך זה גם בראש חודש כסליו.

ואם בכל חודש אנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות ולהחליט לשפר את מעשינו ולצאת לדרך טובה יותר, על אחת כמה וכמה בחודש כסליו שמסמל יותר מכל את ניצחון הרוח על החומר. את נצחון הטהרה על הטומאה, את ניצחון התורה ולומדיה על מי שביקשו לעקור את התורה מישראל ולהפוך את עם ישראל לאחד מני רבים שמכפיפים עצמם לתרבות יוון, משעבדים עצמם לגוף ולצרכיו הגשמיים.

החשמונאים ניצחו, עם ישראל ניצח, וגם אתה תנצח. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה רק לצאת למלחמה ולהכריז "מי לה' אלי", כמו שהכריז מתתיהו הכהן הגדול בימים ההם בזמן הזה.





תגובות