השד העדתי

בערוץ 10 יש תוכנית של אמנון לוי על השד העדתי
פתאום כולם מודעים שיש גזענות
רק הם לא יודעים ממש מה זה גזענות
על ילדה כמוני שהגיעה לארץ במבצע עליית הנוער
גם מרוקאית גם חזות מזרחית לא בלונדינית לא בהירה
גם שם משפחה מזרחי
הכל ביחד
כשהגעתי לארץ קיבלתי את שוק חיי
אנשים כל הזמן צרחו וצעקו
אנשים נדחפו באוטובוס ודרכו אחד על השני כדי לשבת במקום טוב
אז לא היתה תחבורה מגוונת כמו היום
אז היו רק אוטובוסים לא היו מוניות שירות היו רק מוניות ספיישל
אוטובוסים לא היו ממוזגים כמו היום ובקיץ אנשים היו יותר עצבנים מתמיד
אני שגדלתי בבית עם חינוך טוב ונימוסים ודרך ארץ שתמיד ההורים שלי השרישו בי
זה היה הלם נורא בשבילי
התחלתי להרגיש את הגזענות כשבפנימיה שאלו אותי אם גרתי באוהלים
לא אמרתי להם גרתי בבית דירות עם מעלית ואמבטיה בתוך הבית ומקרר שאז עבד על קרח
לא היו כל הדברים האלו אז בארץ זה היה לוקסוס
כששאלו אותי מאיזה עדה את? עניתי שאני ממוצא מרוקאי
האנשים לא האמינו שאני דוברת אמת הם חשבו שאני עובדת עליהם בעיניים
ואז אמרו לי "למה את משקרת? את צרפתייה את לא מרוקאית
אמרו את זה בגלל שהיו לי נימוסים תמיד אמרתי "תודה" ו "בבקשה"
זה היה תמוה בעיניהם שדיברתי בנימוס הרי המרוקאיים צריכים להיות גסי רוח וברברים בעיניהם
כשהתבגרתי יותר והבחורים התחילו לחזר אחרי
אני זוכרת שבחור שאל אותי "מאיזה מוצא את? אמרתי לו שאני מהעדה המרוקאית
הוא הסתכל עלי בצורה מבהילה ונעלם
אחרי שבוע כשהוא פגש אותי כנראה שהוא שכח שהוא התנהג בצורה מגעילה
הוא אמר לי שלום לא עניתי לו
הוא לא הבין למה התעלמתי ממנו כנראה שזה היה טבוע בו שמרוקאים הם עם נחות
ואני לא מדברת על אשכנזים ששנאו את עדות המזרח
אפילו בתוך המזרחים היתה גזענות
כשביקרתי משפחה טריפולטאית עם חברה נוספת
שאלו אותי מאיפוא אני עניתי שאני מרוקאית
הם אמרו לי "אין דבר זה יעבור עם הזמן " זה אומר שאת תהפכי יותר לאשכנזית עם הזמן ותשכחי מאיפוא הגעת ואיזה תרבות קיבלת
עד היום יש אנשים שמתלוננים כמה המרוקאים חסרי תרבות כשאני אומרת להם שאני מהעדה הם מסרבים להאמין
עובדה שעד היום לא השתניתי אם כולם היו גאים בעדה שלהם ולא מנסים להפוך למה שהם לא ולא מנסים לשנות את שם המשפחה שלהם ולהתחתן עם עדות אשכנז כדי להטמע בעדה האשכנזית
העדה האשכנזית היתה נותנת כבוד לעדה המזרחית
עובדה היא שאני תמיד קיבלתי יחס טוב כי הייתי גאה בראש ובראשונה מי אני ומאין באתי
היום אני נשואה לבן העדה שלי לא בגלל שהוא מהעדה שלי אלא בחרתי בו כי היו בו התכונות שרציתי שיהיו בבן זוגי





תגובות