איזון החומציות על ידי תזונה נכונה


בחיים תמיד חשוב לשמור על איזון, כמובן שאיזון נפשי הוא חשוב, אך כמוהו חשוב גם לשמור גם על האיזון הגופני שלנו. כאשר אנו מכניסים לגופנו מזונות שונים, אנו משפיעים על רמות ה-pH של גופנו ומוציאים אותו מאיזון. בכתבה הבאה תלמדו למה חשוב לאזן את חומציות הגוף בעזרת התזונה, ואילו מזונות כדאי לצרוך על מנת לעשות זאת.

מה היא חומציות?
לכל מזון ומזון יש רמת חומציות ייחודית לו. החומציות נמדדת בסולם ה-pH, הנע בין 1-14, כאשר 1 היא הדרגה החומצית ביותר. רמה 7 בסולם נחשבת לרמה "ניטרלית", וכל רמה מעליה נחשבת ל"בסיסית". כאשר חומצה ובסיס נפגשים, הם סותרים זה את זה ומשווים את רמת החומציות.

החומציות וגוף האדם
לכל איבר ואיבר בגוף האדם רמת חומציות בה הוא עובד ברמה מיטבית. למשל, בקיבה נמצאת חומצה חזקה מאוד, לכן הקיבה היא סביבה חומצית, ואילו הדם שלנו דורש סביבה מעט בסיסית כדי לתפקד בצורה הטובה ביותר. כאשר אנו מכניסים מזונות שונים לגופנו, אנו משפיעים על רמת החומציות הכללית, ויכולים לגרום למגוון של בעיות רפואיות.

השפעות חוסר האיזון על הבריאות
חוסר האיזון החומצי יכול לגרום למגוון בעיות רפואיות, בינהן כמה נפוצות במיוחד:

1. בעיות בכליות
כדי לנטרל רמות חומציות גבוהות, הגוף משתמש בסידן, שהוא מינרל בסיסי, אך שימוש עודף זה יכול לגרום להיווצרות של אבנים בכליות, ולעומס רב מדי עליהן.

2. דלדול עצם
כאשר הסידן בו משתמש הגוף לאיזון החומציות לא מגיע מהמזון שאנו צורכים, הגוף לוקח אותו ישר מהעצמות. מצב שכזה גורם לדלדול העצם, מחלה הידועה גם בשם "אוסטאופרוזיס".

3. לחץ דם גבוה
פרט לסידן, הגוף משתמש במינרלים נוספים לאיזון רמת החומציות. מינרלים אלה, מגנזיום ואשלגן, משמשים אותנו בעיקר על מנת לאזן את לחץ הדם, וכשיש מחסור בהם עלולה להתרחש עלייה קיצונית בלחץ הדם.

4. הרס שרירים
השרירים שלנו מכילים רמה גבוהה של חומצה אמינית בשם "גלוטמין". כאשר חומצה זו מתפרקת, היא מפיקה תוצרים בסיסיים, המשמשים את הגוף לנטרול רמת החומציות. למרבה הצער, במקרים של עודף חומציות הגוף פשוט מפרק את השרירים, כדי להפיק את התוצר הבסיסי, מצב שעלול לגרום למגוון גדול של בעיות.

5. השמנה
תאי הגוף שלנו דורשים סביבה בסיסית כדי לבצע חילוף חומרים. כאשר סביבת הגוף חומצית מדי, חילוף החומרים מואט ומתרחשת הצטברות של חומרי פסולת, הגורמים בסופו של דבר להשמנה מהירה.

6. מערכת חיסונית מוחלשת
כאשר הדם שלנו פועל בסביבה שהיא חומצית מדי, תאי הדם הלבנים לא מסוגלים להגן עלינו ממזהמים בצורה הטובה ביותר, כלומר, המערכת החיסונית שלנו נחלשת וחושפת אותנו לזיהומים, חיידקים, וירוסים ומחלות שונות.

כיצד ניתן לאזן את החומציות?
כפי שניתן לראות, כאשר אנו מציגים לגוף תזונה חומצית, הוא מגיב בהתאם ומשתמש במינרלים חיוניים וחשובים כדי לאזן את החומצה. הדרך הטובה ביותר להימנע ממצב זה היא פשוט מאוד להקפיד על תזונה מאוזנת, השומרת על כמויות שוות של מזונות חומציים ובסיסיים.

ב-100 השנים האחרונות התזונה האנושית עשתה שינוי חד לעבר תזונה חומצית, והשפעותיו של שינוי זה מוכרים לכולנו. האיור הבא מרכז את המזונות העיקריים ומחלק אותם על סולם ה-pH לפי רמת החומציות. הקפידו לשלב בין מזונות חומציים ובסיסיים כדי לשמור על גוף מאוזן, בריא וחזק.

מקור: דביר מלניק






תגובות