השואה - וגלגולי נשמות האם יש קרבנות שואה שחוזרים בגלגול?

עיתון "סיינטיפיק אמריקן" ידוע כעיתון עובדתי, עיתון שלא מערב שמץ של מיסטיקה ורוחניות. הסבירות שעיתון כזה יכתוב על גלגולי נשמות, נשמעת הגיונית כמעט כמו למצוא מתכון לבישול חזיר - בספר בישול כשר. לכן הופתעתי כל כך, כשראיתי בעיתון את הכותרת: "טענתו של איאן סטיבנסון לחיים לאחר המוות: האם אנחנו ה'סקפטיים' פשוט ציניקנים?" (סיינטיפיק אמריקן, מהדורת אינטרנט, 2 בנובמבר 2013).
מחבר המאמר ג'סי ברינג, בעברו פרופסור לפסיכולוגיה, מגדיר את עצמו כספקן וסקפטי: "אם אתם דומים לי, עם עיניים שמתגלגלות לאחורי הראש בכל פעם שאתם שומעים מלים כמו 'גלגול נשמות' או 'פרפסיכולוגיה'...". בהמשך מאמרו, הוא מרבה להתחבט בין הספקנות המושרשת בו, לבין הכנות האינטלקטואלית שלו להעז ולבחון את מחקרו של פרופסור איאן סטיבנסון המנוח, שהיה יו"ר המחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת וירג'יניה.
פרופסור סטיבנסון בחן בדקדקנות זיכרונות של כ- 3,000 ילדים – מגלגולים קודמים. לדוגמא, פעוטה בסרי-לנקה שמעה את אמה מזכירה עיר מרוחקת בשם קטרגמה, והתחילה לספר לאמא שלה שהיא טבעה שם, כשאחיה ה"סתום" דחף אותה לנהר. היא המשיכה ותיארה 30 פרטים על ביתה, משפחתה ושכונת מגוריה הקודמים. פרופסור סטיבנסון טרח ונסע לקטרגמה, ומצא משפחה שהתאימה בדיוק מושלם לתיאוריה של הילדה. בתם בת השנתיים אכן טבעה בנהר כאשר שיחקה עם אחיה המפגר. פרופסור סטיבנסון הצליח לאמת 27 מתוך 30 אמירותיה של הילדה.
לאחר קריאת הדיווחים ממחקרו של פרופסור סטיבנסון, ג'סי מודה בלית ברירה: "אני חייב לומר, כשאתה קורא אותם באמת מכלי ראשון, קשה מאוד להסביר רבים מהם בעזרת כלים רציונאליים שאינם על-טבעיים".
העיתון מסיים את הכתבה בציטוט מדבריה של הפיזיקאית הדגולה והמוערכת דוריס קוהלמן ווילסדורף, שיצירתו של סטיבנסון נתנה בסיס לכך שגלגול נשמות הם עובדה קיימת, ומבחינה סטטיסטית הסיכוי לכך אינו פחות משאר ענפי המדע.



תגובות