מצוות ומנהגי חג השבועות







בחג מתן התורה אין הרבה מצוות אך מנהגי היום מבליטים את חשיבותו וייחודיותו של שבועות.

מאת 

חג השבועות הינו חג יוצא דופן . אין לו מצוות מיוחדות כמו סוכה ונענוע 4 מינים בסוכות , וליל הסדר ומצה בפסח . הוא חג וזהו ! [ אמנם בזמן בית המקדש הקריבו קרבן מיוחד - שתי הלחם ]. הסיבה לכך היא כנראה , מפני שעיקרו של חג זה הוא קבלת התורה , אנו חוגגים את עצם הייחודיות שלנו כעם נבחר עם תפקיד ומשמעות .
אכן , ישנם מנהגים שונים שמיוחדים לחג השבועות , וננסה במאמר קצר זה לסכם אותם בקצרה .
לימוד בליל שבועות - יש נוהגים להישאר ערים כל ליל שבועות , ולנצל את הזמן ללימוד תורה .
הטעם למנהג הוא , מכיון שבני ישראל לא התעוררו מוקדם מספיק ביום קבלת התורה , והיה נראה שאינם רוצים כל כך בתורה . לכן אנו נשארים ערים כל הלילה לתקן לקות זו ןלהראות את הרצון והשמחה בתורה .
יש נוהגים לומר " תיקון ליל שבועות ", סדר לימוד מיוחד לליל שבועות המכיל קטעים של התחלה וסוף פרקי התורה . המילה תיקון משמעה בארמית " קישוט ", שעל ידי אמירת התיקון מקשטים את התורה לקראת נתינתה למחרת . תיקון הוא גם מלשון " לתקן ", את טעות הקימה המאוחרת . יש הנוהגים ללמוד נושאים שונים ולאו דוקא את התיקון .
אכילת מאכלי חלב - נוהגים לאכול בחג השבועות מאכלי חלב . יש סיבות שונות לכך :
במתן תורה נצטוו בני ישראל על האופן בו שוחטים בעלי חיים כך שיהיו מותרים באכילה . מכיון שעדיין לא היו מיומנים בשחיטה , אכלו בינתיים מאכלי חלב . וזכר לזה אוכלים מאכלי חלב בשבועות .
טעם נוסף הינו , שהתורה ( שניתנה בשבועות ), נמשלה לחלב : " דבש וחלב תחת לשונך " ( שיר השירים ) ולכן גם נוהגים לאכול דבש . ראה כאן להרחבה בענין . מאכלי חלב .
קישוט בית הכנסת - נהגו לקשט את בתי הכנסת בצמחיה , זכר להר סיני שלבלב בזמן מתן תורה .
וכן מפני ששבועות הוא יום הדין לפירות האילן . יש שביטלו את המנהג לשים אילנות כדי לא להידמות לחגי הנוצרים , ומקשטים בפרחים ועשבים בלבד .
מגילת רות - בהרבה קהילות קוראים בשבועות את מגילת רות .
המגילה מספרת את סיפורה של רות גיורת מואביה שבדבקות ורצון פנימי חזק חזרה יחד עם חמותה , נעמי , לארץ ישראל והפכה לחלק מהעם היהודי . ידוע המשפט שאמרה " באשר תלכי אלך , ובאשר תליני אלין , עמך עמי ואלוקיך אלוקי ". ממנה נולד דוד המלך שנולד ונפטר בשבועות , ומהסיפור המעניין שלה אפשר ללמוד על גודל החשיבות של התורה ועל מסירות נפש לאדיאלים .

תגובות