שמעון פרס 1923-2016

"האמביציה הכי גדולה שלי היא לשלוט על עצמי" ציטוטים משמעון פרס, יהי זכרו ברוך.



*שמעון פרס הלך לעולמו לפנות בוקר, כ"ה באלול, תשע"ו. יהי זכרו ברוך. 
הנה כמה ציטוטים פחות מוכרים של שמעון פרס, ז"ל, על המורשת והזהות שלנו:
* "לימוד התורה הוא חדר כושר רוחני".
* "יש כאן מחדל היסטורי גדול. המייסדים של המדינה היו הרבה יותר קרובים ליהדות מכפי שנוטים להציג אותם. בן גוריון היה מאוד מקושר לתנ"ך. ברל כצנלסון היה יהודי מסורתי שהקפיד על כשרות ושמר שבת. אני חושב שלו הם היו רואים אלה את הבורות הגדולה, הם היו מצטערים מאוד. לא לכך הם פיללו. צריך להדגיש גם בימינו שציונות בלי יהדות אינה בת קיימא. בלי יהדות פשוט אין ציונות".
* "פירמידות נפלו, אימפריות ענק באו וחלפו, אבל במילים הנצחיות של התורה שלנו לא חל כל שינוי. אדרבה, הערכים שלנו הפכו להיות יסוד של הציביליזציה כולה. גם בקרב אומות העולם מתפעלים מכך שעם ישראל היה העם הראשון שיצא נגד עבדות, נגד עוולות, נגד רצח, נגד שקר".
* "אנחנו העם הנבחר, אבל על הבחירה הזאת העם היהודי שילם ביוקר. אני שואל את עצמי, מדוע היטלר בחר מכל העמים דווקא אותנו? מה עשינו לו? היהודים בגרמניה כבר די התבוללו. למה הוא נטפל אלינו? התשובה היא מפני שמבחינה אידיאולוגית אנחנו היינו האויב הכי גדול שלו. בעיני עצמו, הוא ייצג את חוק הטבע, את ניצחון הכוח, על כן הוא ראה בנו היהודים את האנטיתזה לכל הדברים שדגל בהם. אנחנו מסמלים את המוסר, את הרוח".
* כשנשאל מה ההישג הכי גדול בחייו – ענה: "מה שאעשה מחר".

* וכשנשאל האם יתמודד לתפקיד מזכ"ל האו"ם ענה: "בשביל מה? אני רוצה להיות בן עמי, לשרת את עמי, אני לא רוצה לשלוט על אף אחד. האמביציה הכי גדולה שלי היא לשלוט על עצמי".
ולדעתי, זהו נאום חייו של שמעון פרס ז"ל. נביא כאן רק חלק מהדברים. ב-2010, ביום השואה הבינלאומי, הוא הוזמן לנאום בעברית, מול הפרלמנט הגרמני:

תגובות