למה אוכלים חמין בשבת?

יהודים מכל העדות אוכלים בשבת חמין בווריאציות שונות. יש לו גם שמות שונים, אבל המכנה המשותף שזהו המאכל השבתי המסורתי. למה??



עם ישראל אוכל חמין בשבת, או "צ'ולנט" בגירסא של יוצאי עדות אשכנז. הוא תבשיל שמתבשל כל הלילה על אש קטנה ובדרך כלל מכיל גריסים, קטניות, תפוחי אדמה ובשר עם שלל תבלינים. אצל עדות המזרח הוא גם מכיל ביצים שמתבשלות בתוך הסיר עם הבשר ואצל צמחוניים הוא יותר דומה למרק ירקות עם גריסים.

מלבד הטעם המיוחד, ישנה סיבה מהותית לאכילת חמין בשבת.

בשבת אסור לבשל. לכן, כדי לאכול אוכל חם במהלך סעודת יום השבת יש לבשל את האוכל מערב שבת ולהניח אותו במקום בו הוא יישאר חם עד למחרת.

למנהג זה יש חשיבות מיוחדת, מכיון שהיו קבוצות לאורך ההיסטוריה, כמו הצדוקים למשל, שהבינו את הפסוק "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" בצורה פשטנית, שאסור שתהיה אש בשבת בכלל, גם אם נדלקה בערב שבת. לכן ערערו על ההבנה של החכמים, וטענו שאסור אף לשמור את האוכל בשבת בחימום.

על מנת להוכיח שאנו לא מערערים על פסיקת חז"ל, רבים הקפידו דווקא לאכול אוכל חם ביום השבת, כדי להראות שאנו מקבלים את המסורת של החכמים, שנשמר בתורה שבעל פה, בנוסף לסמכות של התורה שבכתב.

הצ'ולנט אף הפך למאכל פולקלור, ורבים אוכלים אותו כבר ב"ליל שישי", חמישי בלילה, וניתן אף למצוא אותו במסעדות מזון מהיר מובחרות.




תגובות