המבדיל בין קודש לחול




26/05/2007 20:36:00

המבדיל בין קודש לחול, ניגון שהיינו מנגנים כשיוצאת שבת, ומברכים על היין

מזכיר לי הניגון הזה, את אבא שלי ז"ל , שכל חג וכל שבת,

מקיים בשמחה ובאהבה

וכך החדיר לנו את החגים לתודעתנו, בצורה כזו, שנאהב את היהדות

בחוץ לארץ, לא הרגשנו הפליה בין יהודים ליהודים

יהודים היו כולם חברים זה עם זה וערבים זה לזה

רק שבאתי לארץ, התחלתי לשמוע

על פילוג עדתי ודתי

אני שלא ידעתי אם אני חילונית או דתית, כיפה שחורה או סרוגה

מסורתי או חרידי

רק כאן, התחילו לשאול אותי, אז לאיזה זרם את שייכת???

טוב, בגלל שלא היתה לי ברירה, אז אמרתי מסורתית...

מכיוון, שאני לא שומרת על המצוות בצורה כפיתית.

בבית, לימדו אותנו, לכבד את הזולת, ואהבת לרעך כמוך, ולא משנה

מאיפה באת ולאן אתה הולך

לכן, עד היום, אני כבר בארץ 35 שנה, לא התרגלתי עדיין לפילוג

ולדעות הקדומות ולדעות בין אדם לחברו,

אם אתה לא דתי, אז אתה יכול למעוד

אם אתה דתי, אז אתה לא יכול לעשות טעויות, ולא למעוד

אז כן, אני אומרת, יש דרך אמצע, יש אדם שאוכל אפילו חזיר

אבל , יכול לעשות מצוות גדולות יותר מאדם שכל חייו למד תורה וקיים מצוות

ועדיין לא הגיע לרמתו של ההוא שלא עשה מצווה מחייו...

לכן, אל נא לשפוט אדם לפי מראהו, אלא לפי מעשיו

אם כולנו היינו שופטים אנשים לפי המעשה ולא לפי המראה

אז החיים בארץ, היו הרבה יותר מתונים, והיינו אוהבים זה את זה....

בלי המבדיל בין אחד לאחר,

אז, הנה הניגון של בית אבא ז"ל, שהיינו שרים במוצה"ש


הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל
חַטֹּאתֵינוּ יִמְחוֹל

זַרְעֵנוּ יַרְבֶּה כַּחוֹל
וְכַכּוֹכָבִים בַּלָּיְלָה

יוֹם פָּנָה כְּצֵל תֹּמֶר
אֶקְרָא לָאֵל עָלַי גּוֹמֵר

יוֹם אֲשֶׁר אָמַר שׁוֹמֵר
אָתָא בֹקֶר וְגַם לָיְלָה

צִדְקָתְךָ כְּהַר תָּבוֹר
עֲלֵי פְשָׁעַי עָבֹר תַּעֲבוֹר

כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַעֲבוֹר
וְאַשְׁמוּרָה בַּלָּיְלָה

חָלְפָה עוֹנַת מִנְחָתִי
מִי יִתֵּן מְנוּחָתִי

יָגַעְתִּי בְּאַנְחָתִי
אַשְׂחֶה בְּכָל לָיְלָה

קוֹלִי שִׁמְעָה בַּל יֻנְטָל
פְּתַח לִי שַׁעַר הַמְּנוּטָל

שֶׁרֹאשִׁי נִמְלָא טָל
קְוֻצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה

הֵעָתֵר נוֹרָא וְאָיוֹם
אֲשַׁוֵּעַ תְּנָה פִדְיוֹם

בְּנֶשֶׁף בְּעֶרֶב יוֹם
בְּאִישׁוֹן לָיְלָה

קְרָאתִיךָ יָהּ הוֹשִׁיעֵנִי
מִכָּל צָרָה הַצִּילֵנִי

מִדַּלּה תְּבַצְּעֵנִי
מִיּוֹם עַד לָיְלָה

טַהֵר טִנּוּף מַעֲשַׂי
פֶּן יֹאמְרוּ מַכְעִיסַי

אַיֵּה אֱלוֹהַּ עוֹשָׂי
נוֹתֵן זְמִירוֹת בַּלָּיְלָה

נַחְנוּ בְיָדְךָ כַּחוֹמֶר
סְלַח נָא עַל קַל וָחוֹמֶר

יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אוֹמֶר
וְלַיְלָה לְלָיְלָה

הַמַּבְדִּיל בֵּין מַיִם לְמַיִם
יְחַיֵּינוּ מִיּוֹמַיִם

בְּשָנָה הַבָּאָה בִּיְרוּשָׁלַיִם
לָדוּר כָּל יוֹם וְכָל לָיְלָה

מִיכָאֵל שַׂר יִשְׂרָאֵל
אֵלִיָּהוּ וְגַבְרִיאֵל

בִּמְהֵרָה יָבֹא גּוֹאֵל
כְּמוֹ בַּחֲצִי הַלָּיְלָה

כַּכָּתוּב כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשֵׁא וּבְשֵׁם יוָי אֶקְרָא:




תגובות