יום נפלא - סרט

ביקורת
 נפלא | You Were Never Really Here
מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכירז'אנר מתח/פעולהשחקנים חואקין פיניקס, אלסנדרו ניבולה, אלכנס מאנט, ג׳ון דומן, ג׳ודית רוברטס, קטרינה סמסונוב | במאי/ת: לין רמזי



"יום נפלא" (איזה שם ציני לסרט מדכדך), בכיכובו של חואקין פיניקס מציג דמות גברית גדולה, מחוספסת ומיוסרת שמרבית הזמן ממלמלת מתחת לזקנה. פיניקס הוא ג'ו, חייל וסוכן FBI לשעבר שעבד במשימת חילוץ כנגד רשתות של סחר בנשים. ג'ו מקבל את משימתו האחרונה והיא חילוץ בתו הצעירה של סנטור ניו-יורקי. במשימה זו הוא יגלה שכולם מושחתים וישלם מחיר אישי כבד מנשוא, אבל ידבק במשימתו.רמזי מציגה את ג'ו כנפש מיוסרת שפיניקס מיטיב לגלם. הוא נוהם, ממלמל ובעיקר הורג את הרעים בקור רוח שלא היה מבייש את מיטב גיבורי הפעולה של ימינו. הסרט הושווה כבר ל"נהג מונית" בהציגו את ניו יורק כעיר רקובה ללא רחמים שבה מסתובב ג'ו כמלאך נוקם המנסה להציל את הנפשות התמימות שנסחפו לתוך מעגל הסמים, הזנות והלכלוך העוטף את העיר. המים שבהם ינסה ג'ו להתאבד מרמזים על ניסיונו של הגיבור הטראגי להתנקות מכל הזוהמה שסביבו.
רמזי היא במאית שמאתגרת את צופיה. ב"חייבים לדבר על קווין" הסתתרה מפלצת בעלם חמודות מתבגר שבכלל לא ברור לו מדוע רצח את משפחתו ואת חבריו. ב"יום נפלא" בונה רמזי קלסתרון של גיבור מעורער שמנסה להתמודד עם הרוע האנושי ולא בטוח שיוכל להכניע אותו.כמעט כל במאי אחר היה הופך את "יום נפלא" לסרט ניצול פשטני, אבל רמזי בדרכה שלה מגישה לצופה סרט אפל בנוסח המאה ה-21 שמצליח להפתיע שוב ושוב. כמו סצנת הפריצה לבית הבושת שמצולמת על ידי מצלמות טלוויזיה במעגל סגור ומייצרת ניתוק מהמציאות ולו לרגע אחד.זהו סרט לא מתחנף ובעל דימויים מטרידים, סרט שלא מתאים ליפי נפש ונשאר עם הצופה הרבה אחרי סיומו. רמזי מרבה במעשים וממעטת בדיבורים וטוב שכך. היא נותנת לפס הקול ולתמונות להפנט את הצופה.בפסטיבל קאן האחרון שבו צפיתי בסרט הריע הקהל במשך דקות ארוכות לאחר סיום ההקרנה. טוב שיש במאים כמו לין רמזי שהולכים עם האמת שלהם עד הסוף. "יום נפלא" – ברוכים הבאים ללב המאפליה של לין רמזי.




תגובות