אהבה עצמית מחלת המאה? נרקיסיזם

 

כבן אדם שהתעסק תמיד בהתבוננות באחרים ועוסק בפילוסופיה תמיד התבוננתי באנשים איך הם מגיבים לאנשים אחרים בזמן משבר או יכולת להקשיב לאחר ומצאתי דברים מעניינים ביותר בקשר לאדם שמקשיב או לאדם שמקשיב רק לעצמו 

אהבה עצמית יכולה להיות בשני אופנים

אהבה עצמית חיובית שאדם יכול לאהוב את עצמו כדי להעלים את רקעי הרעש מסביבו ולעשות מה שטוב לו

אהבה עצמית שלילית שאדם אוהב את עצמו אהבה אובססיבית וחושב שהעולם מסתובב סביבו ואין הוא יכול להכיל מישהו אחר חוץ מלבדו

למה אני מתעסקת בנושא הזה?

כילדה תמיד התבוננתי במשפחה שלי איך היא מתנהגת אחד כלפי השני וראיתי משהו מוזר במשפחה שלא ידעתי להצביע עליו בתור ילדה אלא הגעתי אליו למסכנה כשהתבגרתי ולמדתי שאני מתעסקת בפילוסופיה כדי להסיק מסקנות לגבי הנפשות הפועלות

האחים והאחיות שלי כאנשים שהם מאותו דם כמוני שנים היו מעבירים ביקורת אחד על השני ואף פעם לא היו תומכים אחד בשני או אוהבים את השני כמו שרואים אצל אחים אחרים שהיא אהבת נתינה ואיכפתיות ללא התחשבנות מה יצא לי מכך אם אעזור לאח השני?

האחים והאחיות שלי תמיד העבירו ביקורת על אחרים איך הם נראים ומה החסרונות אצל כל אחד אבל אף פעם לא עצרו לרגע לבדוק האם להם יש חסרונות 

הדבר מתבטא באהבה עצמית חולנית שלא מעניין אותם שום דבר חוץ מעצמם וחושבים שהם מושלמים מכל הבחינות ואחרים פגומים למרות שיש במשפחה שלנו הרבה חסרונות שתמיד אני מדגישה באוזניהם והם מעדיפים לאטום את אוזניהם ואומרים לי אצלי אין את הפגמים האלה זה רק אצלך 

האחות הבכורה שלי תמיד חושבת שהיא יותר טובה מאחרים ואם מישהו לא הולך בדרכה הוא לא שווה עד היום שהיא כבר בת 80 היא חושבת שאין כמוה והיא כל הזמן אומרת לי שהיא יותר שווה ממני שזה מגוחך להחריד 

אחות אחרת הקטנה מכולם חושבת אם בן משפחה אחר לא מביא לה תועלת היא מייד מנפנפת אותו עד לפעם הבאה שהיא נקלעת לבעיה וצרה ופתאום נזכרת שיש לה אחות שזאת אני כי אחרים לא רוצים לדבר איתה והיא עושה כל מאמץ להשלים איתם בינתיים יש לה אותי כי אין לה ברירה כי שנים היא לא הייתה איתי בקשר כשהיא הייתה בקשר עם האחים האחרים כי היא לא הייתה צריכה אותי     ברגע ששוב היא פותרת את הבעיה כשהיא פונה אלי היא שוב לא רוצה לשמוע ממני וחוזר חלילה 

אחות אחרת לא רצתה להתחלק בנטל של טיפול האמא שלי כי היא חשבה שאמא שלה זה רק לביקורים ולא לקחת חלק בטיפול בה היא אמרה שהיא לא מוכנה לטפל בה כי יש לה בעיות אבל בתוכי ידעתי שהיא לא רוצה להפסיד את הסייסטה בצהריים שהיא רגיל אליה כל יום זה לא אהבה עצמית אם זה לא אז מה כן? 

אצל המשפחה שלי אין את הפגמים למרות שהם קיימים וכולם יודעים עליהם 

השמנת יתר

מחלה גנטית שקשורה לשרירים 

אנשים שונים מאחרים מבחינה שכלית

מחלת לב

סוכרת 

כשאני מדברת עם אחים שלי על בעיות כלליות הם חושבים שכל מה שאני מדברת רומזת או עושה תנועה 

הם חושבים שזה קשור אליהם ולא קשור לכך שאני מדברת באופן כללי על האוכלוסייה בכלל בעולם 

הם פשוט מתנהגים כמו זרים ולא כמשפחה האהבה העצמית שהם חולים בה מנתקת אותם מכל העולם וגם מכל הסביבה שלהם 

המחלה הזו שהגעתי למסקנה שיש במשפחה שלי היא מחלה מתוך ויקיפדיה 

נרקיסיזם (מאנגליתNarcissism; בעברית גם: מְאֹהָבוּת בְּעַצְמוֹ או נַרְקִיסִיּוּת[1]) הוא מונח עם מגוון רחב של משמעויות, בין אם הוא משמש כדי לתאר את אחד הרעיונות המרכזיים של התאוריה הפסיכואנליטית, מאפיינים אישיותיים, בעיה חברתית או תרבותית. מלבד המובן של נרקיסיזם כאהבה עצמית בריאה, "נרקיסיזם" בדרך כלל משמש כדי לתאר סוג של בעיה במערכות היחסים של האדם או הקבוצה עם עצמו ועם אחרים.

משמעות המושג נרקיסיזם במובנו היום-יומי נרדפת לממוקדות-עצמית (self-centeredness) או לעיסוק יתר בעצמי (self-preoccupation).[2][3] במובן זה ,המושג נרקיסיזם משמש לתיאור אנשים שמחשבתם ושיחתם מתמקדות בעצמם. במשמעות זו ,הנרקיסיזם הוא הנטייה של האדם לעשות שימוש בעצמו כנקודת תצפית והתייחסות אשר עבורה מתארגנות כל החוויות וההתנסויות.[3] בפסיכולוגיה, המונח משמש לתיאור נרקיסיזם הקיים אצל כל אדם במידה מסוימת, אך בדרגה קיצונית מדובר בהפרעת אישיות נרקיסיסטית.[3]

מקור המונח באגדה המספרת על נסיך יווני יפה תואר בשם נרקיסוס, שהתאהב בבבואתו הנשקפת ממי הביצה ולא יכול היה להינתק ממנה עד שגווע.


תגובות