פרשת במדבר


הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק א' פסוק א' – פרק ד' פסוק כ'.

הפרשה מתחילה במילים הבאות: וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר…
תקצירנושאיםהרחבותפרשנותההפטרהלוקחים אחריות


בני ישראל נמצאים במדבר סיני כבר שנה שלמה. הם הספיקו לעבור חוויות רבות עליהם סיפרו לנו הספרים הקודמים (שמות ו-ויקרא) וכעת הכול כבר מוכן והגיע הזמן לצאת מן המדבר במסע הגדול לעבר ארץ ישראל.

אך אין זה כה פשוט לצאת למסע במחנה כה גדול המורכב ממשפחות רבות, ילדים, מבוגרים וזקנים. לכן צריך להתארגן היטב לפני שיוצאים למסע וזה בדיוק מה שקורה בפרשה שלנו: מתחילים בהכנות למסע. בראש ובראשונה נפתח מפקד לאומי, כלומר בודקים כמה אנשים בדיוק יוצאים למסע הגדול.

כמובן שמשה לבדו אינו יכול לספור את כל עם ישראל ( הוא כבר בן למעלה מ-80 באותה תקופה) ולשם כך הוא נעזר בנשיאים של כל אחד מ- 12 שבטי ישראל. הם בודקים את גודלו של כל שבט (נחשו מי השבט הכי גדול?)

אך אם תשימו לב תראו שסופרים רק את הגברים מעל גיל 20, נשים, ילדים וזקנים אינם נכללים במפקד ( מדוע? התשובה בפרק א' פסוק ג'). תוצאות המפקד: נספרו 603,550 גברים מעל גיל 20 בעם ישראל.

בהמשך הפרשה אנו עוזבים את העיסוק בעם כולו ומתמקדים בשבט יחיד ומיוחד, שבט לוי. שבט זה לא נכלל במפקד הכללי כיוון שמוטל עליו תפקיד מיוחד: הלויים מוקדשים לעבודה באוהל מועד, תפקידם לשרת את האל במשכן.

עבודת קודש זו הוטלה לאחר יציאת מצרים על כל בכור בעם ישראל, אך בפרשה זו מתקבלת החלטה להחליף את הבכורות בשבט לוי ואפילו מתקיים טקס קטן לציון החלפה זו.

אז אנחנו יודעים כמה אנשים יוצאים למסע, אנחנו גם יודעים מי אחראים על המשכן, נותר רק לסדר את כל העם הגדול הזה. התנועה במדבר תיעשה בצורה קבועה, על פי הסדר הבא: שבט לוי יושב לו במרכז המחנה ושאר השבטים המחולקים ל 4 קבוצות מקיפים אותו מארבעת רוחות שמים: במזרח – יהודה, יששכר וזבולון, בדרום- ראובן, שמעון וגד במערב – אפרים, בנימין ומנשה, בצפון – דן, אשר ונפתלי.

הכול מוכן, נו אז יוצאים לדרך? על כך בפרשות הבאות.


תגובות