פרשת תזריע

 הפרשה עוסקת במושגים ובדברים שרחוקים מהעולם המודרני שלנו, הרחוק אלפי שנים מהמדבר ומתן התורה. בכל זאת ננסה ללמוד מהסיפורים והציוויים המופיעים בה קצת על החיים שלנו.

טיהור הדם, עבודת צילום של ענבל מאוריציו פז. (C)

טיהור הדם,
עבודת צילום של ענבל מאוריציו פז. (C)

מקור הפרשה 

בפרשת תזריע מופיעים שני נושאים: דין האישה היולדת, ודיני צרעת (מחלה שהייתה שכיחה בעבר הרחוק).
אשה יולדת- על פי הפרשה, אשה נחשבת "טמאה" לאחר הלידה. ליולדת שנחשבת טמאה (הטומאה נגרמת מדם הלידה ומן הלידה עצמה) אסור להיכנס למקדש ולגעת בדברים הנחשבים קודש.

קיים הבדל בתקופת הטומאה שלה, לפי מין היילוד: אשה היולדת בן זכר נחשבת טמאה למשך שבעה ימים, וביום השמיני עורכים ברית מילה לתינוק הרך. בפסוק כתוב: "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" (ספר ויקרא, פרק י"ב פסוק ג'). גם לאחר הברית היא טמאה, סה"כ למשך 33 יום. יולדת שילדה בת נחשבה טמאה למשך 66 ימים. לאחר שחלף הזמן הזה הקריבה היולדת קורבן חטָאת- המסמל תודה על נס הלידה שעברה בשלום ועל שזכתה ללדת בן/בת בריאים ושלמים.

מחלת הצרעת- האם ידעתם שאחד האיסורים החשובים בתורה הוא האיסור לרכל ולהגיד לשון הרע על אנשים אחרים? לדבר רע על אנשים בין אם הם בני משפחה ובין אם אלה סתם אנשים ברחוב, זו החטאה של מטרה חשובה: יצירת חברה חזקה, יציבה ואכפתית. לכן ה' מעניש בחומרה את מי שאומר לשון הרע. ומה העונש ? מחלת צרעת בגוף, בבגד ובבית!

בפרשה מסופר על מחלת הצָרָעַת, אשר איננה כה נפוצה בימינו ולכן אין היא מוּכֶּרֶת. כאשר לָקָה אדם בצרעת היה עליו לבוא אל הכוהן, לקבל את הוראותיו, לצאת אל מחוץ למחנה ולהִיטַהֵר.

גם הבגד יכול "להידבק" בצרעת – צרעת הבגד – שהיא נְגָעִים על הבגד עצמו. גם לעניין זה יש לפנות אל הכוהן, והוא יטפל בטהרה לפי הצורך: יורֶה על שְׂרֵיפַת הבגד, או על כיבוס במים של חֵלֶק שנחתך ממנו.

תגובות